Pengar

Visst är det härligt med pengar, vi är tvungen att ha pengar för att överleva. Och vi vill alltid ha saker som kostar pengar, och det är heller inte så lätt att få pengar som ungdom.
Om man inte är bortskämd så får man bara saker på julafton eller födelsedagen, som jag. Men om jag önskar mig något dyrt i present så måste jag oftast lägga ut pengar själv för att mina föräldrar inte vill lägga ut den summan pengar, och för att de kan vara orättvisst mot min bror.
Min dator, TV, gitarr och massa andra saker har jag betalt själv för egna pengar. De är ju bra på sätt och vis att jag får betala allt själv för då lär jag mig att lägga pengarna på rätt säker, eller att vara försiktig. Fast man uppskattar ju alltid att få lite bidrag av sina föräldrar.

Alla tjatar om att bli rik när dem bli stor, jag tycker inte att man ska se de på det sättet. Om det är de ända man tänker på så kanske man aldrig blir rik. Jag tycker det är sorgligt att pengar spelar så stor roll i världen, gillar inte att tänka på pengar ens, fast ibland vill man verkligen ha det.
OM jag skulle blir rik så skulle jag ge bort en jävla massa pengar till min mor, och morfar. Dem betyder mycket för mig och jag skulle hellre ge pengarna till dem än att behålla dem själv,
Jag skulle också om jag var rik bo i ett vanligt hus, så att folk inte tittar och tänker "Jaa, rika jävel som bor där" o.s.v. Jag skulle vilja bo med en helt vanligt familj med normal budget. Mina barn skulle aldrig få allt på önskelistan, de skulle göra dem bortskämda.
Jag vill leva lyckligt, och inte ha en jävla massa pengar. Det finns studier och sådant om att man lever lyckligare utan pengar.

Jag hörde någon gång att det var ett fyllo/uteliggare som bodde i någon stad, och desperat letade efter mat och boende varje dag, frös gjorde han säkert också. Men så en dag så dog den här mannen och dem kollade igenom hans släkträd och hans liv o.s.v. Då visade de sig att den här mannen hade flera miljoner på sitt bankkort. Tydligen hade den här mannen valt att leva ute på gatan än pengarna.
Vad tror ni? Va han lycklig som uteliggare, eller tror ni att han hade varit lyckligare med pengarna?
Jag tror han va lycklig som uteliggare, annars hade han använt pengarna.

Inte riktigt så här men, jag skulle nog kunna göra de. Inte leva på gatan men, säkert i någon lägenhet/hus, och bara köpa något jag behöver ibland. Annars skulle jag ge bort pengar.


Dagens låt

The Beatles - Money

Kommentarer
Postat av: Sanna

åh, jävligt bra skrivet

2008-07-19 @ 17:36:09
URL: http://sgavelin.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0